|
Denna sida uppdaterades |
Virke
måste få någon form av impregnering för att motstå missfärgning, rötangrepp,
och uttorkning. Den gamla rödfärgen i all sin enkelhet hade lite av dessa
egenskaper. Dagens färger har överlägset bättre egenskaper och i kombination
med impregneringsmedel når man mycket goda resultat. Barrvirke innehåller
hartser som har en viss moståndskraft mot rötangrepp men de måste få en förstärkning
av impregnering för att klara de exponerande lägen vi utsätter virket för. Viktigast
för att få ett gott slutresultat är som vanligt grundarbetet. Först måste
vi förhindra genomfärgning. Förhindra
genomfärgning
Kvistar
kan ge en genomfärgning när du målar med ljusa färger. Detta är lätt att
eliminera genom att stryka kvisten med kvistlack. Kvistlack finns att köpa i färgaffärer
men du kan även tillverka den själv med hjälp av shellacksflingor. Flingorna
finns att köpa i färghandeln. Du lägger flingorna i en flaska med T-sprit
tills de löst upp sig. Sedan silar du blandningen genom en duk exempelvis en
nylonstrumpa. Stryk kvisten med shellack innan du impregnerar virket, så förhindrar
du genomfärgning och får en god vidhäftning. Rostangrepp
är ett annat genomfärgningsproblem. Plötsligt framträder det en rostfläck på
den målade yta som du har mycket svårt att se anledningen till. Orsaken är
oftast genomslag av rostiga spikar! Om
man har spikat med galvaniserad spik hur kan då rosten komma? Förklaringen är
att det finns olika typer av galvanisering. Enkelt förklarat är att i det ena
fallet har man doppat spiken i flytande zink och i det andra fallet och i det
andra fallet läggs zinken på elektrolytiskt. En varmgalvad spik är mera motståndskraftig
mot rostangrepp. I
många fall kanske man kan skylla på snickaren som slagit bort zinken vid
inspikningen. Det är under alla förhållande lätt avhjälp problem, Sätt en
droppe shellack på spikhuvudet! Impregnering
ter
till impregneringen. Här finns det många skolor och gott om produkter. Vi
redovisar först en gammal beprövad teknik som vi har använt under flera år
med gott resultat och därefter ger vi dig förslag på alternativa metoder. För
att öka motståndskraften mot röta är det två vätskor som vi rekommenderar
dels en blandning av kokt linolja och terpentin. Kokt
linolja är ett gammalt namn. Numera är inte oljan kokt utan man har fått fram
de eftersökta egenskaperna genom att tillsätta vissa metalloxider.
Marknadsnamnet finns dock kvar. Linoljan har genom sin lilla molekylstorlek en
god inträngningsförmåga och utblandad med terpentin ger den en god
impregnering. Det
finns flera produkter som marknadsförs som terpentin. Den produkt som vi talar
om köper du som balsamterpentin.När det gäller alla lösningsmedel är det en
sak du skall tänka på och det är att du skall tvätta dig med tvål och
vatten om du får lösningsmedel på dig. Detta gäller allt från thinner till
T-gul och T-röd. Alltså avsluta all färgborttagning på huden då du använt
lösningsmedel med en rejäl tvätt med tvål och vatten. Vår
erfarenhet av linolja och terpentin är enbart god och det är ett billigt val.
En förstastrykning med en blandning av två delar terpentin och en del kokt
linolja och en andra strykning med en blandning hälften av vardera ger ett bra
resultat. Om du sedan har blandningen i en spann kan du ställa ner den strykta
brädans ändar i spannen en stund och få en rejäl impregnering av ändträet.
Linolja
och terpentin är oxiderande vätskor som kan självantändas om man är oförsiktig.
Trassel eller trasor som är indränkta i vätskorna och ligger öppet i solsken
eller värme kan självantändas. Väter du trasan och lägger den i en burk med
lock så är faran ur världen! Ett
annat alternativ är någon färdigblandad impregneringsvätska något som de
flesta färgfabrikanter marknadsför. Kinesisk träolja är ytterligare ett bra
alternativ men ganska dyrt sådant. En avslutande varning vill vi ge. Se upp med
alkydoljor de har till motsatts mot linolja mycket stora molekyler och bildar
ett skikt på träytan som hindrar färgen att tränga in. Detta är en rötrisk
då hinnan hindrar träfukten att komma ut. Grundmålning
Nästa
målningsmoment är grundning med oljefärg. Grundningen skall göras med en
mager oljefärg d.v.s. färgen innehåller mindre delar av olja och färgpigment
och mer lösningsmedel. Denna färg har mycket god vidhäftning mot träet och
fyller upp ytskiktet (något som även impregneringen gjort) och gör att den
tjockare och slutliga oljefärgen inte “drunknar”. I
gamla tider blandade man oljor och pigment till sin egen linoljefärg. Att göra
detta idag kan vara problematiskt. För det första är det svårt, för att
inte säga nästan omöjligt att blanda samma kulör två gånger, och för det
andra är att man vill ha en färg som hindrar mögelangrepp. Moderna linoljefärger
innehåller fungicider som förhindrar mögelangrepp. Den gamla färgen hade
visserligen också en fungicid - det vita pigmentet blyvitt, men den angrep inte
bara mögelsvampar utan även i stor utsträckning den pigmentrivande målaren.
Vi rekomenderar dig alltså att använda en färdig linojefärg. (Gärna en som
är rekomenderad av riksantikvarieembetet för användning på kulturhus.) Färdigmålning
Den
slutliga målningen görs lämpligen med en linoljefärg. Vill man ha ett gott
resultat gör man två strykningar. När
det gäller att måla snickarglädje är det speciellt viktigt att tänka på
att inte ha för mycket färg i penseln. Profileringen på snickarglädjen gör
att det är lätt att få droppar när man försöker att trycka in färg i
smala mönster. I många fall bör du ha ett par penslar i burken så att du kan
välja rätt pensel till den delen av mönstret. Ändträmålning är ett annat
problem. En vanlig bräda har endast ändträ i ändarna men snickarglädjen har
ändträ längs hela profilmönstret. Det gäller att du målar flera gånger på
ändträet så att ytan blir helt mättad med färg. Då förhindrar du vatten
att tränga in i träet. Det
finns även plastfärger, så kallade akrylater. Dessa färger har tyvärr fått
ett oförtjänt dåligt rykte. Virket har ruttnat under färgen och man ha
skyllt på akrylatfärgen. Följer du fabrikantens råd om underbehandling och målning
så är akrylatfärgen lika hållbar som oljefärgen. Det
som är avgörande för dig vid val av färgtyp är vilken sorts färg som redan
finns på huset. Ett par enkla sätt att ta reda på om färgen är baserad på
olja eller akrylat är att ta en färgflaga av den gamla färgen och bryta den.
Oljefärgen går av men akrylaten är seg. Är du fortfarande osäker så ta
lite T-sprit på ett finger och tryck mot färgen och om fingret klibbar fast är
det akrylat. Ytterligare ett sätt är att tända på en färgflaga - luktar det
olja är det en oljefärg. Oavsett
vilken färg du använder måste du ha det lösningsmedel som fabrikanten anger.
Detta för att göra rent redskap, tvätta bort färgfläckar samt att ha möjlighet
att förtunna färgen. Penseln
Vilken
typ av pensel skall du ha? Hornsugga, moddlare eller anstrykare? Hornsuggan
glömmer vi såvida du inte målar med slamfärg. Moddlare är en platt pensel
och anstrykaren är en rund. Anstrykaren har bättre förmåga att hålla färg
och är lättare att använda vid målning av små detaljer. Moddlaren är lättare
måla hörn med och en bred moddlare och liggande virke ger en snabb målning. När
du läst detta anser du med all rätt att du behöver både en anstrykare och en
moddlare. Det första du skall göra innan du stoppar penseln i målarburken är
att ta penseln och torrmåla på en ohyvlad bräda. Då fastnar alla dåligt fästade
penselhår i brädan och du slipper att få dem i färgytan. Målningsteknik
Valet
av pensel är viktigt men betydligt viktigare är hur du målar. Du skall vara
mjuk i handleden och stryka ut färgen väl och öka trycket på penseln
allteftersom färgen i penseln förbrukas. Utstrykningen av färgen får du inte
misslyckas med för då rinner färgen och du får “gardiner” på ytan.
Denna skada är svår att rätta till då färgen tar mycket lång tid att torka
i “gardinen”. Ett
litet råd som kanske är speciellt för oss i kustbandet. Många hus ligger på
vackra berg. Droppande färg när du målar vindskivor eller takfoten är lätt
att undvika genom att lägga något på berget nedanför. Något som är lätt
att glömma om du är van vid en rabatt eller gräsmatta där färgen “växer”
bort. Rengöring
När
målningen är avslutad för dagen stryk ut färgen ur penseln och ställ den i
vatten. Nästa dag när du skall fortsätta med målningen så skvätt ur
penseln och stryk några tag på en bräda. Sedan är det bara att fortsätta
att måla. |